انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر


درخواست حذف خبر: «خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۰۴۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

قاب اختصاصی تلویزیون برای پلتفرم‌ها در ایام جام جهانی

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا) با آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، قاب اختصاصی (iframe) شبکه‌های سه و ورزش را در اختیار رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر دارای مجوز از این سازمان قرار می‌دهد.

به گزارش ایران اکونومیست از ساترا، حق مالکیت پخش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از فیفا توسط سازمان صدا و سیما خریداری شده است و پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا می‌توانند از طریق قاب اختصاصی (iframe) شبکه‌های سه و ورزش نسبت به پخش مسابقات جام جهانی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

ساترا به‌منظور حمایت از رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر، با آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، قاب اختصاصی (iframe) شبکه‌های سه و ورزش را در اختیار رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر دارای مجوز از این سازمان مبتنی بر نظام رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر دارای مجوز از ساترا می‌توانند برای در اختیار داشتن قاب اختصاصی(iframe) شبکه‌های سه و ورزش، بر مبنای نظام رتبه‌بندی از طریق اداره کل صدور مجوز و امور رسانه‌ها با شماره تلفن ۸۸۳۴۵۱۹۹ داخلی(۳۳۰) تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ساترا ، فیفا ، تلویزیون ، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۰۴۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

موضع‌گیری‌های سیاسی، فعالیت پلتفرم‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌كنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع چالش‌های تنظیم‌گری اجتماعی در فضای مجازی چهارشنبه ساعت هشت شب با حضور محمدحسن خلعتبری سرپرست معاونت توسعه بازار و كسب و كار ساترا و ارتباط تلفنی با فرزاد آذری‌پور مدیرعامل پلتفرم هاشور، احسان رستگار منتقد سینما و دكتر محمدصادق افراسیابی معاون كاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، سرپرست معاونت توسعه بازار و كسب و كار ساترا درخصوص تعریف تنظیم‌گری اجتماعی گفت: از زمانی كه دولت_ملت‌ها پدید آمدند، حجم زیادی از ترافیك كارها به سمت دولت‌های بزرگ رفت. دولت‌ها روز به روز بزرگ‌تر شدند و در علوم سیاسی نظریه تنظیم‌گری به‌وجود آمد كه دولت‌ها بر مبنای آن از تصدی‌گری بر امور مختلف به سمت تنظیم‌گری حركت كنند.

خلعتبری درباره‌ چالش‌های تنظیم‌گری اجتماعی صوت و تصویر فراگیر تاكید كرد: عدم همگرایی نهادی در برخی لایه‌های دولت، نابالغ بودن برخی بخش‌های خصوصی و عمومی و آماده نبودن نسبی بخش فرهنگ عمومی جزو چالش‌های جدی تنظیم‌گری اجتماعی هستند. همچنین در دستگاه‌های دولتی، زمانی كه قرار است تقسیم كار شود همه طالب شركت در آن هستند اما زمانی كه به مرحله مسئولیت‌پذیری و عمل می‌رسد، برخی دستگاه‌ها از انجام مسئولیت خود سر باز می‌زنند.

وی افزود: امروزه تنظیم‌گری اجتماعی در اكثر كشورها در حال اجرا است و ساترا هم مبتنی بر آن با نگاه بلندی كه ریاست سازمان صدا و سیما به موضوع تنظیم گری داشته است، بخش‌های ساختاری متناسب با توسعه بازار و همچنین تنظیم گری اجتماعی را در خود دیده است و ساختار ساترا مبتنی‌بر نیازهای بازار، صنعت و كسب و كارها است.

خلعتبری در ادامه با تاكید بر اینكه مردم نقش محوری در تنظیم‌گری اجتماعی دارند، ادامه داد: تنظیم‌گری یك نیاز اجتماعی است كه از طرف مردم حس می‌شود و نهاد تنظیم‌گر زمانی موفق است كه بتواند این نیاز را رفع كند. ما در ساترا، سامانه‌ ساپرا را بالا آوردیم كه در آن مردم می‌توانند مشكلات، گزارش تخلفات و پیشنهادات خود مبنی بر ارتقای محتوای ارائه شده را مطرح كنند‌.

در ادامه‌ی این برنامه، فرزاد آذری‌پور روی خط تلفنی برنامه آمد ودرباره موضوع برنامه گفت: علاوه ‌بر سامانه ساپرا (Sapra. ir) كه اشاره شد برای دریافت شكایت‌های مردمی ایجاد شده است، اكثر پلتفرم‌ها سامانه‌هایی برای دریافت انتقادات و شكایات دارند كه استفاده از این ظرفیت برای پیگیری شكایات و انتقادات، نیازمند یك همكاری بین پلتفرم‌ها و ساترا است. درمجموع باید گفت بحث تنظیم‌گری با تعامل ساترا و پلتفرم‌ها بهتر پیش‌ می‌رود‌.

وی افزود: خصوصا رسانه‌های كاربر محور نیاز دارند ابزار لازم را برای تنظیم‌گری ایجاد كنند. از طرفی هم پلتفرم‌ها و هم نهاد تنظیم‌گر باید به هم كمك كنند تا آن مسئولیت اجتماعی اتفاق بیفتد. همه پلتفرم‌ها راه‌های مختلفی را برای ارتباط با مخاطبان را دارند تا نظرات‌شان را بیان كنند. در واقع این یك چرخه بین مخاطبان، تنظیم‌گر و پلتفرم‌ است.

در ادامه این گفت‌وگو، احسان رستگار منتقد سینما كه مهمان تلفنی این برنامه بود، راجع به نظارت روی محتوای پلتفرم‌ها گفت: در حوزه سینما و شبكه نمایش خانگی، لازم است نظارت بر پلتفرم‌ها به شكل پیشینی باشد. تنظیم‌گر باید یك سند راهبردی داشته باشد و یكپارچه باشد؛ یعنی ساترا یك نهاد است كه صوت و تصویر فراگیر را سامان‌دهی می‌كند و تمام چرخ دنده‌هایی را كه برای تولید و توزیع محتوا فعال هستند را تنظیم‌گری می‌كند.

رستگار در ادامه با انتقاد از برخی موضع گیری‌های سیاسی دبیر انجمن صنفی شركت‌های نمایش ویدئوی برخط گفت: ساترا باید بتواند در قبال خروجی‌هایش پاسخگو باشد. اگر در مدیریت فرهنگی شاهد یكپارچگی در امر تنظیم گری نباشیم، قطع به یقین دیگر مدیریت فرهنگی اتفاق نمی‌افتد و انتقاد من نسبت به موضع گیری‌های سیاسی دبیر انجمن صنفی شركت‌های نمایش ویدئوی برخط به این دلیل است كه ایشان خواستار چند پاره كردن امر تنظیم‌گری صوت‌و تصویر فراگیر است كه ایده ایشان در نهایت به عدم تنظیم‌گری ختم می‌شود.

در ادامه‌ی برنامه، دكتر محمد صادق افراسیابی معاون كاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا؛ دیگر مهمان تلفنی برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» گفت: موضوع اصلی در این برنامه رادیویی، موضوع تنظیم‌گری اجتماعی است. یكی از مباحث مرتبط با تنظیم‌گری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی پلتفرم‌ها است. هر پلتفرمی نسبت به مجوزی كه از ساترا دریافت می‌كند هم در قبال قانون مسئولیت دارد و هم در قبال مردم و كاربران خود یك نوع مسئولیت اجتماعی دارد. گاهی اوقات برخی سریال‌های نمایش خانگی كه هم اكنون از پلتفرم‌ها در حال پخش هستند، مجوز تولید خود را از سازمان سینمایی دولت قبل دریافت كردند كه البته ساترا اكنون در حوزه پخش آثار ماموریت و تكلیف خود را در خصوص ممیزی انتشار انجام می‌دهد اما پلتفرم هم می‌تواند با هوشمندی مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مردم طوری انجام دهد كه آسیبی در هیچ یك از حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوجه جامعه و مردم نشود.

وی خاطرنشان كرد: از ابتدای زنجیره تولید كه فیلمنامه نوشته می‌شود تا زمانی كه پلتفرم می‌خواهد یك اثر را پخش كند، می‌توان برای فیلمنامه‌نویس، تهیه كننده، كارگردان و پلتفرم‌ها یك مسئولیت اجتماعی در نظر گرفت كه اساسا آیا این فیلمنامه‌ای كه نوشته می‌شود منجر به افزایش امید در نسل جوان، نوجوان و عموم مردم می‌شود یا خیر؟ آیا سریال‌های شبكه نمایش خانگی در كشور منجر به آینده بهتری برای كشور می‌شود؟ با تاكید بر مسئولیت اجتماعی پلتفرم‌ها حتما می‌توان مسیری را دنبال كرد كه آینده بهتری را رقم بزنیم.

افراسیابی در پایان تاكید كرد: علاوه بر مواردی كه گفتم، معتقدم تمام پلتفرم‌ها باید برای كاربر و مخاطب خود پیوست سواد رسانه‌ای طراحی كنند كما اینكه این موضوع قبلا در كمیسیون عالی ارتقای محتوای مركز ملی فضای مجازی مصوب شده بود و دو سال پیش دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی با رویكرد مسئولیت اجتماعی پلتفرم‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شده است و از آن زمان تا كنون همكاری‌هایی شكل گرفته است كه البته كافی نیست و امیدواریم در این دولت شاهد هم‌افزایی‌های بهتری با این دو دستگاه و همین طور با پلتفرم‌ها باشیم.

خداحافظی سلبریتی‌ها از توییتر!

اگر احساس سردرگمی می کنید، باید گفت تنها شما نیستید که به این وضع دچار شده اید. این گزارشی به بررسی اتفاقاتی پرداخت که در یک هفته گذشته در توییتر و برای احراز هویت در این پلتفرم روی داده است.

خداحافظی سلبریتی‌ها از توییتر!

گفتن اینکه توییتر تحت مدیریت ایلان ماسک یک پلتفرم دچار اغتشاش و بی‌نظمی شده است، حق مطلب را ادا نمی کند. در مدت یک هفته، ایلان ماسک که پس از تکمیل خرید پر کش و قوس ۴۴ میلیارد دلاری توییتر، کنترل این شرکت شبکه اجتماعی را به دست گرفت، سیستم احراز هویت این پلتفرم را منحل و سیستم جدیدی راه‌اندازی کرد که با تاخیرهای متعدد روبرو شده است.

جاروجنجالی که حول تیک آبی به پا شده، باعث سردرگمی کاربران عادی، آگهی دهندگان بزرگ و سلبریتی‌ها شده است. این پلتفرم اکنون با حسابهای جعلی و تقلیدی روبرو شده و تلاشش برای مقابله با آنها به نظر، موثر نبوده است زیرا ایلان ماسک هفته گذشته نیمی از کارمندان توییتر را اخراج کرد و در نتیجه نظارت بر محتوا در این پلتفرم، به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شده است.

اگر احساس سردرگمی می کنید، باید گفت تنها شما نیستید که به این وضع دچار شده اید. این گزارشی به بررسی اتفاقاتی پرداخت که در یک هفته گذشته در توییتر و برای احراز هویت در این پلتفرم روی داده است.

تغییر فرآیند احراز هویت در توییتر

در دوران قبل از ایلان ماسک، تیک آبی در توییتر برای نشان دادن معتبر بودن و فعال بودن حسابهایی که مورد علاقه عمومی قرار داشتند، استفاده می شد و توییتر بر مبنای معیارهای خاصی، هویت این حسابها را به شکل مستقل احراز می کرد.

اما تقریبا بلافاصله پس از این که مالکیت توییتر به ایلان ماسک منتقل شد، گزارشهایی منتشر شد که این میلیاردر قصد دارد مدل احراز هویت پولی جدیدی را از طریق توییتر بلو ایجاد کند که به همه کاربران اجازه می دهد با پرداخت ماهانه مبلغی، تیک آبی را داشته باشند.

ماسک در توییتی به تاریخ ۳۰ اکتبر (۸ آبان) اعلام کرد کل فرآیند احراز هویت اکنون تغییر یافته است. روز بعد وب سایت ورج گزارش کرد که ماسک تیمی از کارمندان را برای کار روی مدل جدید احراز هویت جمع کرده و به آنها گفته است اگر کارشان را تا هفتم نوامبر (۱۶ آبان) تکمیل نکنند، اخراج خواهند شد.

نیویورک تایمز و سی ان بی سی گزارش کرد این کارمندان در میان گروهی از کارمندان توییتر بودند که از آنها خواسته شده بود برای اجرای تغییرات مورد درخواست ایلان ماسک، در شیفتهای ۱۲ ساعته و هفت روز در هفته کار کنند و در محل کار بخوابند.

مدل احراز هویت جدید ماسک برای این که بخشی از سرویس توییتر بلو باشد، طراحی شده بود. این سرویس اوایل امسال راه‌اندازی شده بود و با هزینه اشتراک ماهانه ۴.۹۹ دلار، خدمات پولی عرضه می کرد.

در نسخه اولیه طرح ماسک، به دارندگان تیک آبی ۹۰ روز فرصت داده شد تا برای حفظ تیک آبی خود ماهی ۱۹ دلار پرداخت کنند در حالی که کاربران بدون تیک آبی می توانستند برای داشتن این نشان، پول پرداخت کنند. ماسک اول نوامبر (۱۰ آبان) جزئیات بیشتری درباره تغییر جدید مدل احراز هویت ارائه کرد و در توییتی نوشت: "سیستم ارباب و رعیتی فعلی توییتر برای افرادی که تیک آبی دارند یا ندارند، مزخرف است. قدرت برای مردم! بلو برای هشت دلار در ماه."

به نظر رسید که هدف، تقویت مدل اشتراکی توییتر است تا این شرکت مجبور نباشد وابستگی عمیقی به آگهی داشته باشد اما این تلاش بلافاصله باعث نارضایتی و عصبانیت شد.

با انتشار خبر احراز هویت پولی، سلبریتی‌ها و به خصوص چهره های معروفی مانند استفن کینگ زبان به انتقاد گشودند و مدعی شدند اگر مجبور شوند برای تیک آبی پول پرداخت کنند، این پلتفرم را ترک خواهند کرد.

کینگ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در توییتی نوشت: ۲۰ دلار در ماه برای حفظ تیک آبی؟ لعنتی، آنها باید به من پول بدهند. اگر چنین سیستمی اجرا شود، مثل انرون رفته ام.

روز بعد ماسک به این رمان نویس جواب داد و نوشت: ما باید به نحوی هزینه هایمان را پرداخت کنیم. توییتر نمی تواند فقط به تبلیغات متکی باشد.

ماسک در توییت بعدی در اول نوامبر (۱۰ آبان) نوشت: پیش از این که این مدل اجرایی شود، منطق آن را در قالب بلندتری توضیح خواهم داد. این تنها راه برای شکست دادن باتها و ترول‌ها است.

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده جمهوریخواه نیویورک به کینگ پیوست و در توییتی نوشت: ماسک میلیاردری است که تلاش می کند به مردم این ایده را غالب کند که آزادی بیان در واقع یک طرح اشتراک ماهانه هشت دلار است. ماسک پاسخ داد: نظر شما محترم است، حالا هشت دلار را پرداخت کنید. بعدا اوکاسیو کورتز گفت: حسابش پس از این که از ماسک انتقاد کرد، از کار افتاد.

سلبریتی‌ها از توییتر خداحافظی کردند

در روزهای بعد سلبریتی‌هایی نظیر شوندا رمیز و سارا باریز توییت کردند که قصد دارند این پلتفرم را ترک کنند و رابرت کازینسکی، بازیگر کاپیتان مارول گفت: تیک آبی یک خدمات عمومی است که نباید پولی شود.

چهارم نوامبر (۱۳ آبان) توییتر حدود ۳۷۰۰ کارمند یا تقریبا نیمی از کارکنان این شرکت را اخراج کرد. در میان اخراجیها، اعضای تیم احراز هویت حسابهای سیاسی بودند. چنین اقدامی چهار روز پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا انجام شد. روز بعد توییتر کاربران را با احراز هویت پولی توییتر بلو غافلگیر کرد و در توصیف به روزرسانی شده اپلیکیشن توییتر در فروشگاه اپ استور اپل، به گزینه ۷.۹۹ دلار اشاره کرد.

همزمان با اخراج دسته جمعی کارمندان، توییتر دسترسی صدها کارمند به ابزارهای نظارت بر محتوا را مسدود کرد و تنها ۱۵ کارمند با امکان دسترسی باقی ماندند.

تنزل اولویت نظارت بر محتوا به همراه تغییرات نامعلوم در مدل تیک آبی، باعث شد گروهی متشکل از ۴۰ سازمان و گروه دیده بان رسانه، نامه انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر گشوده ای به آگهی دهندگان بنویسند. در این نامه، از برندها خواسته شد اگر ماسک حاضر نشد شیوه های نظارت بر محتوا را مجددا بکار گیرد، توییتر بایکوت شود.

در این نامه آمده بود: سازمانهای امضا کننده این نامه از شما می خواهند به ماسک اطلاع دهید و علنا متعهد شوید اگر ماسک برنامه های خود برای تضعیف ایمنی برندها و استانداردهای توییتر از جمله نظارت بر محتوا را پیش ببرد، همه تبلیغاتتان را متوقف خواهید کرد.

ماسک در واکنش به این نامه، بر برنامه احراز هویت هشت دلاری پافشاری کرد و پاسخ داد به همه معترضان، لطفا به شکایت ادامه بدهید اما این سرویس، هشت دلار قیمت خواهد داشت.

با اصرار ماسک، آگهی دهندگان بی صبری بیشتری پیدا کردند. بسیاری از آنها از جمله جنرال موتورز، آئودی و فایزر موقتا تبلیغاتشان را متوقف کردند. ماسک اندکی بعد تهدید کرد این برندها را شرمسار خواهد کرد.

با بالا گرفتن اعتراضات، بلومبرگ سوم نوامبر (۱۲ آبان) گزارش کرد ماسک تصمیم گرفته است اجازه دهد حسابهای دولتی، تیک آبی خود را به رایگان نگه دارند و از پرداخت هزینه هشت دلاری معاف شوند.

سرو کله جعل‌کنندگان هویت در توییتر

ظرف مدت چند ساعت پس از عرضه توییتر بلو در پنجم نوامبر (۱۴ آبان)، سلبریتی‌هایی نظیر والری برتینلی و کتی گریفین وانمود کردند که ایلان ماسک هستند تا توجهات را به مدل تغییر یافته احراز هویت جلب کنند. ششم نوامبر (۱۵ آبان) ماسک توییت کرد حسابهای جاعلان هویت و تقلیدی، بدون هشدار قبلی، به طور دائمی مسدود خواهند شد. به این ترتیب دسترسی گریفین و چند سلبریتی دیگری که حساب ماسک را جعل کرده بودند، مسدود شد.

ششم نوامبر کمتر از یک روز پس از راه‌اندازی رسمی احراز هویت پولی، توییتر این مدل را لغو و آن را به پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا موکول کرد.

هفتم نوامبر (۱۶ آبان) مدیران توییتر از مهندسان اخراجی خواستند اگر مایل هستند به شرکت برگشته و به راه‌اندازی مجدد توییتر بلو کمک کنند. یکی از کارمندان توییتر گفت: از پنج نفر کارمند اخراج شده، تنها یک نفر برای بازگشت ابراز علاقه کرد.

هشتم نوامبر (۱۷ آبان) توییتر اعلام کرد دو تیک با رنگهای مختلف یکی آبی و دیگری خاکستری انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر برای متمایز کردن حسابهای پولی توییتر بلو از حسابهای احراز هویت شده رسمی، نمایش خواهد داد.

سردرگمی از این نقطه به بعد، همچنان ادامه یافت. توییتر ۹ نوامبر عرضه تیکهای خاکستری را آغاز کرد که در صفحه پروفایل منابع خبری، ورزشکاران معروف و سیاستمداران ظاهر شدند. با این حال، مدت کوتاهی بعد، ایلان ماسک در توییتی نوشت: این برنامه را لغو کرده و این تیکها از حسابها حذف خواهند شد.

استر کرافورد، مدیر محصول توییتر اعلام کرد تیک خاکستری همچنان ادامه خواهد داشت اما به حسابهای نهادهای دولتی و تجاری متمرکز خواهد شد.

ماسک هم در توییتی نوشت: لطفا توجه داشته باشید که در ماههای آینده توییتر کارهای احمقانه زیادی انجام خواهد داد. ما آنچه که جواب می دهد را حفظ می کنیم و آنچه که موثر نیست را تغییر می‌دهیم.

وی در دیداری در توییتر اسپیس که ۹ نوامبر (۱۸ آبان) برگزار شد، به این اشاره کرد که مدل احراز هویت هشت دلاری احتمالا تصمیم احمقانه ای بوده اما خواهیم دید و تیک آبی و خاکستری را کابوس زیبایی خواند.

بازگشت تیک خاکستری

تا ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) لشکری از ترول‌ها، از فرآیند احراز هویت جدید استفاده کردند تا نه تنها هویت ایلان ماسک بلکه هویت چهره ها و نهادهای معروف دیگر از حساب رسمی توییتر تا لوبرون جیمز و جورج دبلیو بوش را جعل کنند. یک عده هم در توییتر کاربرانی که برای تیک آبی پول پرداخت کرده بودند را مسخره کردند.

توییتر ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) بار دیگر تیک خاکستری که حذف شده بود را مجددا عرضه کرد و در حساب پشتیبانی این شرکت اعلام شد برای مبارزه با جعل هویت، یک برچسب رسمی برای بعضی از حسابها اضافه شد. این اقدام پس از آن انجام گرفت که فعالیت ترول‌ها به شرکتها گسترش یافت و ثابت کرد بزرگترین ترس آگهی دهندگان به واقعیت پیوسته است. دو حساب توییتری که خود را به جای شرکت داروسازی ایلای لی لی جا زده بودند، در توییتی اعلام کردند انسولین اکنون رایگان است. سپس توییت دیگری که درباره افزایش قیمت انسولین منتشر شد، باعث شد این شرکت به عذرخواهی پرداخته و شفاف سازی کند.

شوکه‌کننده‌ترین موارد جعل هویت

حساب جعلی تونی بلر با بازتوییت پیام حساب جعلی جورج دبلیو بوش: دلم برای کشتن عراقیها تنگ شده است. نوشت: صادقانه بگویم من هم همین طور

حساب جعلی جورج واشنگتن: سلام کشاورزان. من در قبرم می گردم و تصمیم گرفتم از گور بلند شوم. اتفاقهای عالی در پیش است!

حساب جعلی کوکاکولا: اگر این پیام ۱۰۰۰ بار ری توییت شود، کوکائین را به کوکاکولا برمی گردانیم.

حساب جعلی چیکیتا: ما همین الان دولت برزیل را سرنگون کردیم.

حساب واقعی چیکیتا: ما از کسانی که یک پیام گمراه کننده از حساب جعلی چیکیتا دریافت کرده اند، عذرخواهی می کنیم. ما از سال ۱۹۵۴ دولتی را سرنگون نکرده ایم.

حساب جعلی دانشگاه بریگام یانگ: بله می دانیم بریگام یانگ نژادپرست بود. نه، اهمیتی نمی دهیم.

با بدتر شدن وضعیت، توییتر ۱۱ نوامبر توییتر بلو را معلق کرد و در یک پیام داخلی نوشت: اشتراک را برای کمک به رسیدگی به مسئله جعل هویت متوقف کرده است.

همان روز ماسک نوشت: حسابهایی که به تقلید می پردازند علاوه بر قسمت بیو باید در نامشان کلمه تقلید (Parody) قید شود. با این حال، معلوم نیست او چطور می خواهد این موضوع را اجرایی کند. ماسک افزود: توییتر یک اشتراک تقلید اضافه می کند زیرا فریب دادن مردم درست نیست.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، معلوم نیست توییتر بلو چگونه بازخواهد گشت. فعلا آینده سیستم احراز هویت پولی ماسک و همچنین سرنوشت این شرکت نامعلوم است./ ایسنا

«قرض‌الحسنه» مسیر رسیدن به جامعه‌قوی

قرض‌الحسنه همان‌طور که از نامش پیداست قرضی است که به نیت خیر داده می‌شود و در گذشته صاحبان سرمایه و بخشی از فعالان بازار، بخشی از سرمایه خود را به بزرگان می‌سپردند و آن‌ها نیز بدون سود مبلغ را بازمی‌گرداندند.

برخی افراد هم به صورت مستقیم قرض‌الحسنه را اجرا می‌کردند و معتقد بودند نیازی به واسطه نیست. در گذشته به‌طور معمول قرض‌الحسنه به افرادی داده می‌شد که یا خودشان شناخته شده بودند یا باید از یک فرد معتبر نامه ارائه می‌کرد، با گسترش شهرنشینی، کوچ‌هایی اتفاق افتاد که اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه هم سخت شد. پس از مدتی صندوق‌هایی با همین نام شروع به فعالیت کردند که پس از مدتی مشخص شد از مسیر اصلی خارج شدند و رسمیت ندارند. حالا چند سالی است که دوباره قرض‌الحسنه شناخته شده، اما هنوز فاصله زیادی با اهدافی که برای آن تعریف شده، دارد. البته باید اذعان کرد که کمبود منابع مالی بانک‌ها یکی از عوامل مهم عدم‌توانایی در ارائه تسهیلات با نرخ قرض‌الحسنه است، البته جذب نقدینگی و سپرده مردم می‌تواند این چرخه را تقویت کند.

قرض‌الحسنه یکی از دستورات دین اسلام است که پول بدون بهره و سود به افراد دیگر منتقل شود و تنها اصل آن بازگردد. قرض‌الحسنه در قرآن تاکید شده و قرض‌دادن به خداوند تعبیر شده و منظور از آن قرضی است که چند برابر خود نزد خدا ثواب دارد، اما معنای رایجی که اکنون در آن به‌کار برده می‌شود، قرض بدون ربا و سود است. در قرآن، چند بار با واژه‌های گوناگون، سخن از قرض به میان آمده و به آن تأکید شده است. در هر جا که کلمه «قرض» آمده به دنبال آن کلمه «حَسناً» نیز آمده است؛ از این‌رو در اسلام به وام بی‌بهره «قرض‌الحسنه» می‌گویند.

قرض‌الحسنه در این معنا کمک به بخشی از جامعه است که نیازمند بوده و برای حل مشکلات خود و رسیدن به شرایط باثبات و تغییر وضعیتش تسهیلاتی را دریافت می‌کند که نه‌تن‌ها از تمرکز ثروت در بخشی از جامعه اجتناب می‌کند بلکه با توزیع تسهیلات به ساختن جامعه‌ای قوی کمک می‌نماید. قرض‌الحسنه در واقع نوعی قرارداد است که به‌موجب آن مقدار مشخصی را به وام‌گیرنده قرض می‌دهد و بدون درخواست سودی، از او بازپس‌می‌گیرد که البته مدت زمان بازپرداخت مبلغ بنا بر شرایط بانک یا صندوق قرض‌الحسنه متفاوت خواهد بود. در بانکداری جهانی، صندوق‌های قرض‌الحسنه، آن‌ها را به عنوان اعتبارات خرد یا تامین مالی خرد معرفی می‌کنند. این نام برای مبارزه با تهیدستی و فقر در اغلب کشور‌ها اجرا می‌شود.

تاریخچه بانکداری در ایران به بیش از یک قرن بازمی‌گردد، اما بانکی که به‌عنوان قرض‌الحسنه ارائه خدمات کند عمر کمتر از ۱۵سال دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۸۰۰۰ صندوق قرض‌الحسنه به صورت رسمی در کشور فعال است، اما تنها دو بانک داریم که به صورت قرض‌الحسنه فعالیت می‌کنند؛ یکی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که با سهامداری دو بانک بزرگ دولتی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاد شد و یکی هم بانک رسالت در سال۹۱. در واقع صندوق یا بانک قرض‌الحسنه، نقش یک میانه و واسطه را بین وام‌دهنده و وام‌گیرنده دارد. در این نوع وام، از وام‌گیرنده سودی گرفته نمی‌شود و جهت رفع مشکل نیازمندان به افرادی که نیازمند این وام هستند، داده می‌شود. در این نوع بانک، در واقع یک‌سری از افراد به‌عنوان کمک‌کننده، حسابی در این قرض‌الحسنه باز کرده و مبلغی را در آن قرار می‌دهد. این افراد ممکن است وام‌گیرنده را به صندوق معرفی کند. در این حالت وام‌گیرنده فردی که مبلغ بیشتری را در حساب دارد، اولین انتخاب صندوق خواهد بود. البته انواع دیگر صندوق قرض‌الحسنه وجود دارد که در امور تجاری نیز وارد شده و توانایی‌های خود را گسترش می‌دهند.

انواع قرض‌الحسنه

قرض دادن به قرض پول، منحصر نیست بلکه شامل قرض کالا‌های مختلف نیز می‌شود. به عنوان مثال اگر همسایه‌ای قصد برگزاری مراسم عروسی دارد و به فرش و ظرف نیاز دارد، کسی که در مدت مشخص مقداری از لوازم مورد نیاز مراسم را در اختیار او می‌گذارد نیز قرض‌الحسنه است. مبلغان دینی می‌گویند توفیق به انفاق‌های مالی به بریدگی و وارستگی بستگی دارد، چرا که اگر انسان به ثروت دنیا وابسته باشد و از آن انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر دل نکند، هرگز حاضر نمی‌شود به انسان نیازمندی وام بدون بهره بدهد. البته آنچه اکنون در میان عامه مردم به‌عنوان قرض‌الحسنه شناخته می‌شود خلاصه شده در وام بدون بهره‌است. برخی کارشناسان بر این باورند در هم قرار گرفتن نام بانک و قرض‌الحسنه در کنار یکدیگر دو حوزه مالی و فرهنگی را به هم پیوند می‌زند.

تسهیلات و فرهنگ‌سازی برای اعطای وام بدون بهره

سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت هم به این موضوع اشاره و تصریح کرد: فرهنگ قرض‌الحسنه در ایران عمر زیادی ندارد که ممکن است ناشی از عملکرد نامطلوب صندوق‌ها در گذشته باشد. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت افزایش تورم و کاهش قدرت خرید خانوار است. افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به بانک‌ها بسپارند تا سود دریافت کنند، البته ما هم به‌عنوان بخشی از شبکه بانکی به جای پرداخت سود ارائه تسهیلات آسان را در برنامه قرار دادیم.

اصل قانونی

درست است که گفته می‌شود قرض‌الحسنه در بخش بانکداری عمر زیادی ندارد، اما باید توجه داشت این یک اصل دینی است و انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر از گذشته تاکنون در اشکال مختلف اجرا شده است. در بند دوم اصل ۴۳ قانون اساسی کشور هم به این موضوع اشاره شده و آمده؛ «تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند، ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداوم ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد.»
این اقدام باید با رعایت ضرورت‌های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد.

سابقه جهانی

با گسترش جوامع انسانی و تخصصی‌تر شدن کارها، برای اجرای قرض‌الحسنه نیز سازمان‌هایی تشکیل شده که اکنون با نام صندوق یا بانک فعالیت می‌کنند. در کشور‌های غربی تامین مالی خرد از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه که زیر نظر بانک‌های کوچک هستند، انجام می‌شود. این اقدام در ایران نیز برای مشاغل خانگی و کوچک نیز به چشم‌می‌خورد.

هدفگذاری جذب نقدینگی در بخش قرض‌الحسنه

سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفتگو با جام‌جم در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که چرا بانکداری ما نتوانسته به سمت قرض‌الحسنه حرکت کند، می‌گوید: این موضوع بستگی به عوامل متعددی دارد؛ مهم‌ترین نکته این است که قدمت بانکداری قرض‌الحسنه ما حدود ۱۵سال است، اما عمر بانکداری به بیش از یک قرن می‌رسد. وی افزود: بانکداری قرض‌الحسنه تازه جایگاه خود را پیدا کرده، اما هنوز کافی نیست. تا یک دهه پیش منابع بانک‌های قرض‌الحسنه کمتر از یک درصد از کل نقدینگی کشور بود، اما اکنون به بیش از ۳.۵درصد رسیده است.

شمسی‌نژاد با بیان این‌که موضوع بعدی که حائز‌اهمیت است به تورم باز‌می‌گردد، تصریح کرد: افرادی که توانایی ندارند در کار‌های اقتصادی وارد شوند سرمایه خود را به سپرده بانکی می‌سپارند تا سود دریافت کنند تا هزینه‌های‌شان پوشش داده شود. البته ما سعی کردیم به‌جای پرداخت سود، تسهیلات آسان در اختیار مردم قرار دهیم. به گفته وی، اتفاق دیگری که در کشور ما افتاد صندوق‌هایی با نام قرض‌الحسنه فعالیت می‌کردند و پس از مدتی با مشکل روبه رو شدند و این موضوع تا حدی ذهن مردم را در مورد عملکرد قرض‌الحسنه به هم ریخت. اکنون ما با آن‌ها مقایسه می‌شویم، اما عملکردمان بسیار متفاوت است. بانک مهر ایران اکنون ۲.۵درصد نقدینگی کشور را جذب کرده است که با اطلاع‌رسانی این اقدام را انجام دادیم که هدف ما در کوتاه‌مدت ۵درصد و در بلند‌مدت ۲۰درصد نقدینگی کل کشور است.

وی همچنین درباره نسبت سپرده و تسهیلات بانک مهر ایران توضیح داد: از سپرده‌هایی که در بانک وارد می‌شود ۱۰درصد آن باید صرف سپرده قانونی و ۸درصد سهمی که بانک مرکزی برای ما گذاشته برای خرید اوراق دولتی می‌گذاریم و بقیه همه تسهیلات پرداخت می‌شود. به بیان بهتر نسبت تسهیلات به سپرده ما بیش از ۸۰ درصد است.

شمسی‌نژاد به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که سهم خرید اوراق دولتی در پرتفوی بانک مهر ایران چقدر است؟ پاسخ داد: بر‌اساس مصوبات بانک مرکزی ایران برای این‌که عضو بازار بین‌بانکی باشیم اجازه دادند ۱۰درصد منابع را می‌توانیم اوراق بدهی داشته باشیم. همچنین حداقل ۳ درصد منابع را باید اوراق داشته باشیم و نکته دیگر این‌که به میزان حقوق صاحبان سهام هم اوراق دولتی می‌توانیم خریداری کنیم. مجموع این سه مورد حدود ۱۵درصد منابع است و سرمایه‌گذاری دیگری نداریم. بانک مرکزی در بحث ترازنامه‌های بانکی رشد ماهانه‌ای را در‌نظر گرفت که برای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حدود ۴.۵درصد اعلام کرد. مدیرعامل بانک مهر ایران در این‌باره می‌گوید، این اقدام برای بهبود وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از خلق نقدینگی و پایه پولی انجام شد.

برای قرض‌الحسنه معتقد هستم نباید محدوده داشته باشیم. به این دلیل که ما سود پرداخت نمی‌کنیم و شرکت‌داری و بنگاهداری هم نداریم، کار را کمی سخت می‌کند. در چند سال اخیر ۵ درصد برای ما مطلوب است، اما به دلیل این‌که افق ما، هر ایرانی یک کارت قرض‌الحسنه است، سرعت رشد مجموعه را کم می‌کند، اما از مصوبات بانک مرکزی تبعیت می‌کنیم و این کار را انجام می‌دهیم. معوقات بانکی، مهم‌ترین و چالشی‌ترین بخش هر بانک است که شمسی‌نژاد در این زمینه اعلام کرد: درحالی که تعداد و مبلغ وام پرداخت شده از سوی این بانک در طول سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته، اما نسبت مطالبات آن به نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

چندی پیش وزیر اقتصاد اعلام کرد، افراد خوش‌حساب می‌توانند از طریق اعتبار‌سنجی تسهیلات دریافت کنند. آن‌طور که شمسی‌نژاد می‌گوید، این روش در بانک مهر ایران هم اجرا می‌شود. به این صورت که اگر افراد دارای نمره بالا در اعتبار‌سنجی باشند بدون ضامن می‌توانند تسهیلات دریافت کنند و اگر نیاز به ضامن داشت، بتوانند از تضامین الکترونیکی بهره ببرند.

توثیق سهام و سفته الکترونیکی بخشی از تضامین قابل‌قبول برای دریافت تسهیلات خرد است. طبق آمار‌هایی که موجود است حدود ۲۵درصد از تسهیلاتی که داریم، بدون ضامن پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره تسهیلات تکلیفی مانند وام ازدواج و فرزندآوری که در بودجه آمده است، گفت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تا‌کنون تعداد ۲۲.۱۰۰فقره وام قرض‌الحسنه فرزند‌آوری به مبلغ ۸۵۷۰میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین تاکنون بالغ بر ۳۹۶هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۰۴هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که ۲۲هزار فقره آن به ارزش بیش از ۲۹هزار میلیارد ریال آن مربوط به شش ماه ابتدایی سال۱۴۰۱ بوده‌است.

وی با اشاره به نقش بانک‌ها در خلق پول و تورم کشور، تصریح کرد: زمانی که سود تولید انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر و پرداخت می‌شود خلق پول است.

بلوایی که ایلان ماسک با تیک آبی در توییتر به پا کرد

تصویر بلوایی که ایلان ماسک با تیک آبی در توییتر به پا کرد

به گزارش پرسون، گفتن این که توییتر تحت مدیریت ایلان ماسک یک پلتفرم دچار اغتشاش و بی نظمی شده است، حق مطلب را ادا نمی کند. در مدت یک هفته، ایلان ماسک که پس از تکمیل خرید پر کش و قوس ۴۴ میلیارد دلاری توییتر، کنترل این شرکت شبکه اجتماعی را به دست گرفت، سیستم احراز هویت این پلتفرم را منحل و سیستم جدیدی راه‌اندازی کرد که با تاخیرهای متعدد روبرو شده انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر است.

جار و جنجالی که حول تیک آبی به پا شده، باعث سردرگمی کاربران عادی، آگهی دهندگان بزرگ و سلبریتی‌ها شده است. این پلتفرم اکنون با حسابهای جعلی و تقلیدی روبرو شده و تلاشش برای مقابله با آنها به نظر، موثر نبوده است زیرا ایلان ماسک هفته گذشته نیمی از کارمندان توییتر را اخراج کرد و در نتیجه نظارت بر محتوا در این پلتفرم، به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شده است.

اگر احساس سردرگمی می کنید، باید گفت تنها شما نیستید که به این وضع دچار شده اید. این گزارشی به بررسی اتفاقاتی پرداخت که در یک هفته گذشته در توییتر و برای احراز هویت در این پلتفرم روی داده است.

تغییر کل فرآیند احراز هویت در توییتر

در دوران قبل از ایلان ماسک، تیک آبی در توییتر برای نشان دادن معتبر بودن و فعال بودن حسابهایی که مورد علاقه عمومی قرار داشتند، استفاده می شد و توییتر بر مبنای معیارهای خاصی، هویت این حسابها را به شکل مستقل احراز می کرد.

اما تقریبا بلافاصله پس از این که مالکیت توییتر به ایلان ماسک منتقل شد، گزارشهایی منتشر شد که این میلیاردر قصد دارد مدل احراز هویت پولی جدیدی را از طریق توییتر بلو ایجاد کند که به همه کاربران اجازه می دهد با پرداخت ماهانه مبلغی، تیک آبی را داشته باشند.

ماسک در توییتی به تاریخ ۳۰ اکتبر (۸ آبان) اعلام کرد کل فرآیند احراز هویت اکنون تغییر یافته است. روز بعد وب سایت ورج گزارش کرد که ماسک تیمی از کارمندان را برای کار روی مدل جدید احراز هویت جمع کرده و به آنها گفته است اگر کارشان را تا هفتم نوامبر (۱۶ آبان) تکمیل نکنند، اخراج خواهند شد.

نیویورک تایمز و سی ان بی سی گزارش کرد این کارمندان در میان گروهی از کارمندان توییتر بودند که از آنها خواسته شده بود برای اجرای تغییرات مورد درخواست ایلان ماسک، در شیفتهای ۱۲ ساعته و هفت روز در هفته کار کنند و در محل کار بخوابند.

قدرت برای مردم

مدل احراز هویت جدید ماسک برای این که بخشی از سرویس توییتر بلو باشد، طراحی شده بود. این سرویس اوایل امسال راه‌اندازی شده بود و با هزینه اشتراک ماهانه ۴.۹۹ دلار، خدمات پولی عرضه می کرد.

در نسخه اولیه طرح ماسک، به دارندگان تیک آبی ۹۰ روز فرصت داده شد تا برای حفظ تیک آبی خود ماهی ۱۹ دلار پرداخت کنند در حالی که کاربران بدون تیک آبی می توانستند برای داشتن این نشان، پول پرداخت کنند. ماسک اول نوامبر (۱۰ آبان) جزئیات بیشتری درباره تغییر جدید مدل احراز هویت ارائه کرد و در توییتی نوشت: "سیستم ارباب و رعیتی فعلی توییتر برای افرادی که تیک آبی دارند یا ندارند، مزخرف است. قدرت برای مردم! بلو برای هشت دلار در ماه."

به نظر رسید که هدف، تقویت مدل اشتراکی توییتر است تا این شرکت مجبور نباشد وابستگی عمیقی به آگهی داشته باشد اما این تلاش بلافاصله باعث نارضایتی و عصبانیت شد.

صدای اعتراض استفن کینگ بلند شد

با انتشار خبر احراز هویت پولی، سلبریتی‌ها و به خصوص چهره های معروفی مانند استفن کینگ زبان به انتقاد گشودند و مدعی شدند اگر مجبور شوند برای تیک آبی پول پرداخت کنند، این پلتفرم را ترک خواهند کرد.

کینگ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در توییتی نوشت: ۲۰ دلار در ماه برای حفظ تیک آبی؟ لعنتی، آنها باید به من پول بدهند. اگر چنین سیستمی اجرا شود، مثل انرون رفته ام.

روز بعد ماسک به این رمان نویس جواب داد و نوشت: ما باید به نحوی هزینه هایمان را پرداخت کنیم. توییتر نمی تواند فقط به تبلیغات متکی باشد.

ماسک در توییت بعدی در اول نوامبر (۱۰ آبان) نوشت: پیش از این که این مدل اجرایی شود، منطق آن را در قالب بلندتری توضیح خواهم داد. این تنها راه برای شکست دادن باتها و ترول‌ها است.

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده جمهوریخواه نیویورک به کینگ پیوست و در انتشار موزیک بر روی پلتفرم های معتبر توییتی نوشت: ماسک میلیاردری است که تلاش می کند به مردم این ایده را غالب کند که آزادی بیان در واقع یک طرح اشتراک ماهانه هشت دلار است. ماسک پاسخ داد: نظر شما محترم است، حالا هشت دلار را پرداخت کنید. بعدا اوکاسیو کورتز گفت: حسابش پس از این که از ماسک انتقاد کرد، از کار افتاد.

خداحافظی سلبریتی‌ها از توییتر

در روزهای بعد سلبریتی‌هایی نظیر شوندا رمیز و سارا باریز توییت کردند که قصد دارند این پلتفرم را ترک کنند و رابرت کازینسکی، بازیگر کاپیتان مارول گفت: تیک آبی یک خدمات عمومی است که نباید پولی شود.

توییتر کارمندان را اخراج و توییتر بلو را رسما راه‌اندازی کرد

چهارم نوامبر (۱۳ آبان) توییتر حدود ۳۷۰۰ کارمند یا تقریبا نیمی از کارکنان این شرکت را اخراج کرد. در میان اخراجیها، اعضای تیم احراز هویت حسابهای سیاسی بودند. چنین اقدامی چهار روز پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا انجام شد. روز بعد توییتر کاربران را با احراز هویت پولی توییتر بلو غافلگیر کرد و در توصیف به روزرسانی شده اپلیکیشن توییتر در فروشگاه اپ استور اپل، به گزینه ۷.۹۹ دلار اشاره کرد.

اضطراب آگهی دهندگان

همزمان با اخراج دسته جمعی کارمندان، توییتر دسترسی صدها کارمند به ابزارهای نظارت بر محتوا را مسدود کرد و تنها ۱۵ کارمند با امکان دسترسی باقی ماندند.

تنزل اولویت نظارت بر محتوا به همراه تغییرات نامعلوم در مدل تیک آبی، باعث شد گروهی متشکل از ۴۰ سازمان و گروه دیده بان رسانه، نامه گشوده ای به آگهی دهندگان بنویسند. در این نامه، از برندها خواسته شد اگر ماسک حاضر نشد شیوه های نظارت بر محتوا را مجددا بکار گیرد، توییتر بایکوت شود.

در این نامه آمده بود: سازمانهای امضا کننده این نامه از شما می خواهند به ماسک اطلاع دهید و علنا متعهد شوید اگر ماسک برنامه های خود برای تضعیف ایمنی برندها و استانداردهای توییتر از جمله نظارت بر محتوا را پیش ببرد، همه تبلیغاتتان را متوقف خواهید کرد.

ماسک در واکنش به این نامه، بر برنامه احراز هویت هشت دلاری پافشاری کرد و پاسخ داد به همه معترضان، لطفا به شکایت ادامه بدهید اما این سرویس، هشت دلار قیمت خواهد داشت.

آگهی دهندگان دست به کار شدند

با اصرار ماسک، آگهی دهندگان بی صبری بیشتری پیدا کردند. بسیاری از آنها از جمله جنرال موتورز، آئودی و فایزر موقتا تبلیغاتشان را متوقف کردند. ماسک اندکی بعد تهدید کرد این برندها را شرمسار خواهد کرد.

با بالا گرفتن اعتراضات، بلومبرگ سوم نوامبر (۱۲ آبان) گزارش کرد ماسک تصمیم گرفته است اجازه دهد حسابهای دولتی، تیک آبی خود را به رایگان نگه دارند و از پرداخت هزینه هشت دلاری معاف شوند.

سر و کله جعل کنندگان هویت پیدا شد

ظرف مدت چند ساعت پس از عرضه توییتر بلو در پنجم نوامبر (۱۴ آبان)، سلبریتی‌هایی نظیر والری برتینلی و کتی گریفین وانمود کردند که ایلان ماسک هستند تا توجهات را به مدل تغییر یافته احراز هویت جلب کنند. ششم نوامبر (۱۵ آبان) ماسک توییت کرد حسابهای جاعلان هویت و تقلیدی، بدون هشدار قبلی، به طور دائمی مسدود خواهند شد. به این ترتیب دسترسی گریفین و چند سلبریتی دیگری که حساب ماسک را جعل کرده بودند، مسدود شد.

توییتر راه‌اندازی بلو را به تاخیر انداخت

ششم نوامبر کمتر از یک روز پس از راه‌اندازی رسمی احراز هویت پولی، توییتر این مدل را لغو و آن را به پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا موکول کرد.

هفتم نوامبر (۱۶ آبان) مدیران توییتر از مهندسان اخراجی خواستند اگر مایل هستند به شرکت برگشته و به راه‌اندازی مجدد توییتر بلو کمک کنند. یکی از کارمندان توییتر گفت: از پنج نفر کارمند اخراج شده، تنها یک نفر برای بازگشت ابراز علاقه کرد.

ظهور و ناپدید شدن یک برچسب ناشناخته

هشتم نوامبر (۱۷ آبان) توییتر اعلام کرد دو تیک با رنگهای مختلف یکی آبی و دیگری خاکستری برای متمایز کردن حسابهای پولی توییتر بلو از حسابهای احراز هویت شده رسمی، نمایش خواهد داد.

سردرگمی از این نقطه به بعد، همچنان ادامه یافت. توییتر ۹ نوامبر عرضه تیکهای خاکستری را آغاز کرد که در صفحه پروفایل منابع خبری، ورزشکاران معروف و سیاستمداران ظاهر شدند. با این حال، مدت کوتاهی بعد، ایلان ماسک در توییتی نوشت: این برنامه را لغو کرده و این تیکها از حسابها حذف خواهند شد.

استر کرافورد، مدیر محصول توییتر اعلام کرد تیک خاکستری همچنان ادامه خواهد داشت اما به حسابهای نهادهای دولتی و تجاری متمرکز خواهد شد.

ماسک هم در توییتی نوشت: لطفا توجه داشته باشید که در ماههای آینده توییتر کارهای احمقانه زیادی انجام خواهد داد. ما آنچه که جواب می دهد را حفظ می کنیم و آنچه که موثر نیست را تغییر می‌دهیم.

وی در دیداری در توییتر اسپیس که ۹ نوامبر (۱۸ آبان) برگزار شد، به این اشاره کرد که مدل احراز هویت هشت دلاری احتمالا تصمیم احمقانه ای بوده اما خواهیم دید و تیک آبی و خاکستری را کابوس زیبایی خواند.

افزایش جعل‌کنندگان و بازگشت تیک خاکستری

تا ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) لشکری از ترول‌ها، از فرآیند احراز هویت جدید استفاده کردند تا نه تنها هویت ایلان ماسک بلکه هویت چهره ها و نهادهای معروف دیگر از حساب رسمی توییتر تا لوبرون جیمز و جورج دبلیو بوش را جعل کنند. یک عده هم در توییتر کاربرانی که برای تیک آبی پول پرداخت کرده بودند را مسخره کردند.

توییتر ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) بار دیگر تیک خاکستری که حذف شده بود را مجددا عرضه کرد و در حساب پشتیبانی این شرکت اعلام شد برای مبارزه با جعل هویت، یک برچسب رسمی برای بعضی از حسابها اضافه شد. این اقدام پس از آن انجام گرفت که فعالیت ترول‌ها به شرکتها گسترش یافت و ثابت کرد بزرگترین ترس آگهی دهندگان به واقعیت پیوسته است. دو حساب توییتری که خود را به جای شرکت داروسازی ایلای لی لی جا زده بودند، در توییتی اعلام کردند انسولین اکنون رایگان است. سپس توییت دیگری که درباره افزایش قیمت انسولین منتشر شد، باعث شد این شرکت به عذرخواهی پرداخته و شفاف سازی کند.

شوکه کننده ترین موارد جعل هویت

حساب جعلی تونی بلر با بازتوییت پیام حساب جعلی جورج دبلیو بوش: دلم برای کشتن عراقیها تنگ شده است. نوشت: صادقانه بگویم من هم همین طور

حساب جعلی جورج واشنگتن: سلام کشاورزان. من در قبرم می گردم و تصمیم گرفتم از گور بلند شوم. اتفاقهای عالی در پیش است!

حساب جعلی کوکاکولا: اگر این پیام ۱۰۰۰ بار ری توییت شود، کوکائین را به کوکاکولا برمی گردانیم.

حساب جعلی چیکیتا: ما همین الان دولت برزیل را سرنگون کردیم.

حساب واقعی چیکیتا: ما از کسانی که یک پیام گمراه کننده از حساب جعلی چیکیتا دریافت کرده اند، عذرخواهی می کنیم. ما از سال ۱۹۵۴ دولتی را سرنگون نکرده ایم.

حساب جعلی دانشگاه بریگام یانگ: بله می دانیم بریگام یانگ نژادپرست بود. نه، اهمیتی نمی دهیم.

آینده نامعلوم احراز هویت در توییتر

با بدتر شدن وضعیت، توییتر ۱۱ نوامبر توییتر بلو را معلق کرد و در یک پیام داخلی نوشت: اشتراک را برای کمک به رسیدگی به مسئله جعل هویت متوقف کرده است.

همان روز ماسک نوشت: حسابهایی که به تقلید می پردازند علاوه بر قسمت "بیو" باید در نامشان کلمه "تقلید" (Parody) قید شود. با این حال، معلوم نیست او چطور می خواهد این موضوع را اجرایی کند. ماسک افزود: توییتر یک اشتراک تقلید اضافه می کند زیرا فریب دادن مردم درست نیست.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، معلوم نیست توییتر بلو چگونه بازخواهد گشت. فعلا آینده سیستم احراز هویت پولی ماسک و همچنین سرنوشت این شرکت نامعلوم است.

آموزش چگونه موسیقی خود را بفروشیم؟

You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an alternative browser.

sell-music-online-1024x536.png

چگونه موسیقی خود را بفروشیم؟

موسیقی یکی از محبوب ترین کارها در دنیا است. مردم سراسر جهان روزانه بطور متوسط 4 ساعت موسیقی گوش می دهند و هنرمندان عرصه موسیقی مانند Beyonce و Paul McCartney از مشهورترین افراد روی زمین هستند.
بدیهی است که رقابت در صنعت موسیقی شدید است و چگونگی درآمد نوازندگان با غلبه کردن پخش آنلاین موسیقی به سرعت تغییر کرده است. این عوامل می تواند ایده ی زندگی کردن با موسیقی را به عنوان یک رویای عالی جلوه دهد ، اما روش های زیادی وجود دارد که می توانید از طریق موسیقی درآمد کسب کنید.
اگر می خواهید نحوه فروش موفقیت آمیز موسیقی بصورت آنلاین را بدانید ، این کار به زمان ، برنامه ریزی و کار سختی نیاز دارد. هیچ کس یک شبه موفق نمی شود. اما مخاطبان بسیاری در آنجا منتظر شنیدن موسیقی شما هستند.
رویای هر نوازنده این است که موسیقی خود را بفروشد و از این طریق امرار معاش کند.
در این مقاله ، ما می خواهیم روش های مختلفی را برای تحقق این امر توضیح دهیم ، بنابراین شما می توانید یک نقشه راه برای خود طراحی کنید و مسیری را انتخاب کنید که مناسب استعداد و شرایط شما باشد.
ما فرض می کنیم که شما یک نوازنده هستید یا علاقه زیادی به موسیقی دارید و می خواهید راهی پیدا کنید که این شغل حرفه ای شما باشد.

585288_89e6_2.jpg

اول از همه ، ما می خواهیم بین دو مدل تجاری در این صنعت تفاوت قائل شویم:

>> فروش موسیقی به مصرف کنندگان نهایی (B2C)
>> فروش موسیقی و جلوه های صوتی برای شرکت ها و فریلنسرها (B2B)

اولین مورد ، فروش موسیقی برای مصرف کننده نهایی به تمام موسیقی هایی گفته می شود که معمولاً در رادیو ، تلویزیون ، iTunes ، Spotify و Youtube می شنویم. هنرمندان و آهنگهای مورد علاقه شما در رسانه هایی که نام بردیم گنجانده شده اند، ما تصور میکنیم که فقط از این راه ها میشود به موسیقی دسترسی داشت زیرا از ابتدا موسیقی را به همین شکل شنیده ایم.
Adele ، Avicii ، Coldplay و Radiohead و همه گروه های موسیقی را که شنیده اید ، بزرگ و کوچک در اینجا گنجانده شده است.

گروم دوم متفاوت است. ما در این گروه همه نوع موسیقی و افکت های صوتی بدون حق امتیاز را پیدا می کنیم که معمولاً توسط آژانس های بازاریابی ، تبلیغات و پروژه های سمعی و بصری استفاده می شوند. هیچ کس انتظار ندارد که در اینجا آهنگ های باورنکردنی بسازد ، CD بفروشد یا کنسرت برگزار کند . این موسیقی ها اغلب به عنوان موسیقی پس زمینه برای تبلیغات ، فیلم های شرکتی ، بازی های ویدیویی ، رادیو یا حتی فیلم استفاده می شود. اکثریت قریب به اتفاق این آهنگ ها نیز شعر ندارند!

اکنون که از دو روش مختلف برای تأمین هزینه های زندگی خود در فروش موسیقی از طریق اینترنت آگاه هستید ، ما با توجه به اینکه هیچ یک از این دو صنعت ساده نیستند، هر دو را به طور دقیق تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. در هر دو روش، شما باید این پروژه را طوری تصور کنید که گویی یک کار واقعی است!

sale music.jpg

موسیقی شما قرار است برای شنونده ها تولید شود

شاید شما یک گروه موسیقی داشته باشید و آرزوتان این باشد که معروف شوید، یا همیشه موسیقی را با شعرهای عمیق یا دریک ژانر خاص، ارائه داده اید. چه کسی می داند واقعیت این است که موسیقی شما برای پروژه های تبلیغاتی یا شرکت ها ایجاد نشده است بلکه برای افراد کوچه و خیابان ساخته شده است؟
در این سناریو ، اگر بخواهیم موسیقی خود را به صورت آنلاین بفروشیم ، نه تنها از جنبه موسیقی بلکه در تبلیغات (بازاریابی) و توزیع نیز با تعداد زیادی از نوازندگان از سراسر جهان رقابت خواهیم کرد. در حالی که وجهه ی موسیقی کاملاً به کیفیت آهنگ های شما بستگی دارد ، هم در آهنگسازی و هم در ضبط آن ، تبلیغ و توزیع قسمت بزرگی از تجارت است و باید بسیار جدی گرفته شود.

پس چگونه موسیقی خود را در اینترنت می فروشید؟ روشهای متفاوتی جهت انجام آن وجود دارد:

>> از طریق پلتفرم های توزیع دیجیتال تخصصی
>> با انتشار موسیقی توسط خودتان

تفاوت این دو در این است که از طریق سیستم های نشر دیجیتال می توانید همه کارهای جانبی مربوط به نشر اثر را از سر خودتان باز کنید اما این مختص خود آهنگ تولیده شده نیست بلکه مسترینگ ، بارگذاری آهنگ در سایت توزیع کنندگان عمده مانند Spotify ، iTunes یا Amazon ، طراحی گرافیک ، وب سایت و شبکه های اجتماعی ، تجارت ، بازاریابی ویدیویی و غیره را نیز خود آن ناشران انجام میدهند. بسیاری از علاقه مندان به موسیقی می خواهند آهنگ ها را از فروشگاهی که می شناسند و به آن اعتماد دارند خریداری کنند ، جایی که قبلاً کارت اعتباری در پرونده دارند و می دانند این پلتفرم با کتابخانه موسیقی آنها سازگار است.

برای سهولت کار ، میتوانید موسیقی خود را از طریق یک توزیع کننده دیجیتال بارگذاری کنید. مثلا از CD Baby که شریک توزیع برگزیده Spotify ، Apple Music و YouTube هست استفاده کنید. آنها موسیقی شما را به بیش از 150 سایت دانلود و پخش جهانی در سراسر دنیا ارسال می کنند که شامل خرده فروشانی مانند iTunes ، Google Play و Amazon است. به این ترتیب افراد می توانند موسیقی شما را به روش دلخواه خود پیدا کرده و به آنها گوش دهند. البته در ازای آن هزینه هایی دریافت میکنند که از نظر توزیع کننده کم و بیش قابل قبول است.

با نشر موسیقی توسط خودتان ، شما کنترل همه چیز را در دست دارید و خودتان مستقیما پول حاصل از فروش را دریافت میکنید و دیگران پولی از شما نمیگیرند یا حداقل نه خیلی زیاد ، زیرا همیشه درگاه های پرداختی (مثل پی پال و . ) وجود دارند که حق کمیسیون هرچند کوچک را دریافت میکنند. شما به وب سایت خود نیاز دارید که میتواند مکانی عالی برای فروش موسیقی شما باشد.

PREV-small02.jpg

یک وب سایت بخشی از اینترنت را در اختیارتان قرار می دهد که خود شما آن را کنترل می کنید. فارغ از اینکه کدام یک از پلتفرم های رسانه های اجتماعی می آیند و می روند، اگر یک صفحه موسیقی اختصاصی در وب سایت خود ایجاد کنید ، طرفداران شما همیشه می توانند آن را پیدا کنند.

با افزایش استریم، حفظ و بهینه سازی وب سایت موسیقی خود بیش از هر زمان دیگری مهم است. طرفدارانی که می خواهند واقعا از شما حمایت کنند، می توانند مستقیماً از فروشگاه وب سایت شما خرید کنند و از این طریق درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.
از همه مهمتر ، شما مالک داده ها و ایمیل هایی هستید که با فروش در وب سایت خود جمع می کنید. این برای موفقیت طولانی مدت حرفه شما بسیار مهم است ، زیرا میتوانید از آن ایمیل ها برای برقراری ارتباط با پایگاه طرفداران خود و فروش موسیقی به آنها استفاده کنید.

BOOK-NOW.png

یا حتی می توانید آهنگ ها یا آلبوم های موسیقی خود را به همان روشی که مردم بصورت آنلاین لباس خریداری می کنند به مردم بفروشید. وقتی کسی آلبوم شما را خریداری می کند ، هزینه حمل و نقل و مالیات را نیز پرداخت می کند و سپس شما یک نسخه فیزیکی از آن را بر روی سی دی به آدرس آنها پست می کنید.

همچنین توسط Bandcamp که یک سرویس رایگان است در آن می توانید موسیقی خود را مستقیماً به طرفداران خود بفروشید و اطلاعات و آدرس های ایمیل کاربران را جمع آوری کنید. این سایت در کشف موسیقی های شما نیز مؤثر است. Bandcamp به طور فعال موسیقی را از طریق وبلاگ ، برنامه و پادکست هفتگی به طرفداران توصیه می کند. به علاوه ، بسیاری از طرفداران موسیقی برای یافتن موسیقی جدید در آنجا جمع می شوند.

SoundCloud نیز جامعه گسترده ای از کاربران و متصدیان برنامه را در پلتفرم خود دارد ، بنابراین قرار دادن موسیقی شما در اینجا می تواند روش خوبی برای شنیده شدن باشد. اگرچه این سایت یک پلت فرم فروش نیست ولی کاربران می توانند لینک خرید را به اطلاعات (Metadata) آهنگ اضافه کنند تا به طرفداران اجازه دهند آهنگ را از سایت دیگری خریداری کنند.
استراتژی دیگر ممکن است کسب درآمد از طریق فروش مستقیم موسیقی ما نباشد ، بلکه ایجاد یک کانال Youtube باشد که در آن کاور آهنگ های معروف را قرار داده و از طریق آن درآمد کسب می کنیم . گزینه های قابل انتخاب برا درآمدزایی بی پایان هستند.

تولید موسیقی و افکت های صوتی بدون حق امتیاز (Royalty Free) می تواند گزینه دیگری باشد که مدنظر قرار میدهید. در این حالت ، اگرچه فروش از طریق وب سایت خودمان نیز امکان پذیر است، اما بهترین راهکار همیشه فروش از طریق بازارهای محبوب قبلی است. اگرچه درصدی از فروش خود را از دست می دهیم، اما به ما امکان دسترسی به همه مشتریان بالقوه را می دهد.
وب سایت هایی مانند Epidemic Sound ، Envato Elements ، AudioJungle ، Artlist یا Premium Beat در فروش موسیقی با سهولت به ما خدمات بسیار خوبی ارائه می دهند.
همچنین شما نسبت به سبک موسیقی خود میتوانید نمونه کارهای تولید شده خود را برای ناشرهایی که سبک های خاصی را منتشر میکنند ارسال کنید. با کمی جستجو در اینترنت به لیبل های مختلفی دست پیدا خواهید کرد. این ناشرها خود همه مراحل از جمله کپی رایت و طراحی کاور و بازاریابی و فروش در مارکت های مختلف رو انجام میدهند.

How-To-Successfully-Promote-Your-Music-Online-1024x453.jpg

وقتی می خواهید به عنوان یک نوازنده یا آهنگساز زندگی خود را تأمین کنید ، باید تا آنجا که ممکن است همیشه با مردم در ارتباط باشید تا کارهای شما را تبلیغ کنند ، زیرا هرچه طرفداران بیشتری داشته باشید ، افراد بیشتری برای خرید موسیقی شما حضور دارند. این روزها ، یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به طرفداران جدید ، استفاده از شبکه های اجتماعی و داشتن دوستان ، خانواده و طرفداران است که موسیقی شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.
همراه با داشتن حساب در همه سایت های محبوب رسانه های اجتماعی (Facebook ، Twitter ، YouTube و Myspace و غیره ) ، باید آنها را به طور مرتب به روز کنید و آهنگ ها ، اجراها و فیلم های خود را در آنجا به اشتراک بگذارید.
به خاطر داشته باشید که بسته به زمانی که به آن کار اختصاص می دهید ، ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد تا پول کافی بدست آورید که بتوانید تولید و فروش موسیقی خودتان را به عنوان شغلی تمام وقت دنبال کنید.
بنابراین بهتر است که نظم را رعایت کنید و این کار را به گونه ای انجام دهید که گویی یک تجارت واقعی است. محصول شما آهنگ ها (یا افکت های صوتی) است و در کنار آن موارد دیگری در حاشیه کار وجود دارد مانند استراتژی ، بازاریابی، حسابداری . که برای آن به برخی از شرکای خود نیاز خواهید داشت که با این جنبه از تجارت آشنا هستند.

در آخر شاید برای شما مهم نباشد که موزیسین مشهوری باشید اما بسیار خوشحال خواهید شد که بتوانید یک سود ماهیانه دریافت کنید یا با اشتیاق به کار موسیقی خود زندگی کنید و این بدان معناست که شروع به رقابت با گروههای دیگر و آهنگسازان برای رسیدن به هدف خود می کنید. این نکته مهم است که درهای پیشرفت را در طی مسیر هدفتان نبندید ، شما همیشه می توانید کاری را شروع کنید و اگر لازم شد، تغییرش دهید. امرار معاش با موسیقی خود، کار آسانی نیست ، اما با تلاش و صرف وقت کافی امکان پذیر است.



اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.